Miért baj ha sérült a szélvédő?

A napokban beszélgettem a Carglass szakemberrel az egyik előadásunk kapcsán arról, hogy mit is jelent, ha sérült a szélvédő. Ismét egy olyan problémáról van szó, amivel foglalkozni kell.

Már egy kavicsfelverődés is befolyásolhatja autónk utasvédelmi képességeit, ugyanis a sérült szélvédő már nem olyan stabil, mint a hibátlan. Könnyebben megrepedhet, s csökkenti a gépjármű karosszéria merevségét is. A sérült, repedt üveg akár életveszélyes is lehet. A nem megfelelően javított vagy cserélt szélvédő szélsőséges esetben rontja az esélyeket, negatívan befolyásolja a baleset kimenetelét.

Az elmúlt 20 évben a szélvédők szerepe jelentősen megváltozott, azon felül, hogy a menetszéltől és a csapadéktól megvédi a jármű utasait, ma már aktív és passzív biztonsági szempontból is sokkal nagyobb jelentőséggel bír. Az autók üvegfelülete 20 százalékkal növekedett, a karosszéria merevségéhez átlagosan 30 százalékban az első szélvédő is hozzájárul. Éppen ezért boruláskor nagyrészt a szélvédő tarthatja meg a jármű behorpadó tetejét, ezzel végzetes sérüléstől óvva meg az utasokat. Baleset esetén a kinyíló légzsák csak az üvegnek nekifeszülve tudja ellátni a feladatát, azaz megakadályozni, hogy az utas nekicsapódjon a műszerfalnak és komoly sérüléseket szenvedjen, esetleg kirepüljön a gépkocsiból. A szélvédő azonban csak akkor töltheti be a fentiekben említett, fontos biztonsági funkcióit, ha tökéletes állapotban van. A sérült, törött, szélvédő nem csak esztétikai probléma a karcos üveg pedig erősen rontja a láthatóságot.