Ön jó sofőrnek tartja magát?

Tudja Ön, hogy a statisztikák szerint tízből kilenc sofőr kiváló vezetőnek tartja magát? Balesetek mégis történnek. Akkor valami hiba van a képletben.

A járművezetés kicsit olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá. Sőt, nemcsak ért hozzá, hanem sokkal jobban, mint mások. Ma reggel volt egy érdekes tapasztalatom. Megálltam egy „jobbkezes” utcánál, hogy megadjam az elsőbbséget. Erre a mögöttem közlekedő kisteherautós őrült dudálásba kezdett, majd mellém érve mutogatva jelezte, hogy szerinte indexelnem kellett volna. Szájmozgását pedig jobbnak láttam meg sem fejteni. Baleset szerencsére nem történt, mert az alatt az idő alatt, amíg engem nevelt, lelassított, és így nem hajtott bele mérgében a jobbról szabályosan érkezőbe.

Ő például egész biztosan kilenc sofőr egyike volt. S mint ilyen, nehezen fogadná el, ha egy közlekedésbiztonsági képzésen kellene részt vennie.

A cég által szervezett képzéssel szembeni ellenállás egyébként is a felnőttoktatás általános problémája. Ön mit tesz, ha ilyet tapasztal? Ugye tudja, hogy az ellenállás nem személyének szól, még csak nem is az adott témának? Sokkal inkább a helyzetnek, annak, hogy a képzés résztvevőjének be KELL ülnie az „iskolapadba”, vagy a tréner mellé az autóba, ahol ráadásul még az is kiderülhet, hogy valamit nem, vagy nem jól tud.

Éppen ezért nagyon fontos a képzéseknél a megfelelő „alapozás”. Nem mindegy, milyen szavakat használ, amikor akár írásban, akár szóban meghirdet egy céges tréninget munkatársainak. Ha arra helyezi a hangsúlyt, hogy miért hasznos a képzés elvégzése, ha biztosítja őket arról, hogy semmiféle megaláztatás nem éri őket, ha előre tudják, hogy a tanulás a cél, nem pedig a vizsgáztatás, érdeklődően és nyitottan várják majd az oktatást. Egy jó tréner pedig gondoskodik a megfelelő hangulatról, és arról, hogy tudatosítsa a részvevőkben: az ő visszajelzései, vagy a teszt, amit megírat, csupán az esetlegesen fejlesztendő területekre hívják fel a figyelmet. Nem véletlen, hogy a mi trénereink ezzel a módszerrel dolgoznak.

Egy-két jól megfogalmazott szóval, biztatással komolyan növelhetjük a céges tréningek értékét, hiszen egy nyitott ember sokkal könnyebben tanul.